De zes voordelen van mobiel bankieren

Gepost op 03 juli 2013 in categorie(ën) mobile
De zes voordelen van mobiel bankieren

Een Europees internetonderzoek naar mobiel bankieren* in opdracht van ING, toont aan dat één op vijf Belgen mobiel bankiert.  Daarmee liggen we iets achter op het Europese gemiddelde van een op vier. Voornaamste reden hiervoor is omdat nog niet alle Belgen over een tablet of smartphone beschikken.

De ondervraagde Belgen zien zes voordelen aan mobiel bankieren:

  • controleren vaker hun rekeningstand (74%)
  • hebben een beter zicht op hun uitgaven (59%)
  • mobiel bankieren helpt stipter betalen (58%)
  • duiken minder vaak in het rood (41%)
  • sparen meer (28%)
  • meer controle tijdens het winkelen (10%)

Van de ondervraagde Belgen die nog niet hun geld beheren via tablet of smartphone (73%), is de voornaamste reden het niet hebben van een tablet of smartphone (48%). Een gebrek aan vertrouwen in de veiligheid van het systeem (27%) of de overtuiging dat mobiel bankieren geen nieuwe mogelijkheden biedt om geld te beheren komen minder vaak terug (12%). Slechts 3% van de Belgen wijst mobiel bankieren af als te ingewikkeld.

Lieven Haesaert, Head of Direct Channels bij ING België, ziet in die cijfers reden tot
optimisme: “De drempel naar mobiel bankieren blijkt voor de Belg vooral een praktische:
is er een tablet of smartphone ter beschikking, ja of nee? Mobiel bankieren zal winnen
aan populariteit naarmate nog meer Belgen een tablet of smartphone hebben.
Onderzoeksbureau GfK Retail and Technology raamde begin dit jaar dat er in de loop van
2013 één tablet per drie Belgische gezinnen zal bijkomen. Ik verwacht dus een Belgische
inhaalbeweging wat betreft mobiel bankieren.”

* Deze cijfers werden gecorrigeerd op basis van internetpenetratie.